13 listopada 2023

Dzielenie z resztą

Trochę zdziwiło nas polecenie, aby każdy z nas wziął sobie 30 zębatek KORBO w jednym kolorze, ale już przyzwyczailiśmy się do wypełniania takich zadań bez zbędnych pytań, więc i tym razem sprawnie wykonaliśmy zadanie i czekaliśmy, co będzie dalej. Pani powiedziała, że będziemy dzielić. I napisała działanie 30:1. Chórem odpowiedzieliśmy, że to 30. Potem pojawiły się działania 30:2 i 30:3. Ponownie chórem powiedzieliśmy wyniki, dziwiąc się, po co nam te klocki, przecież jesteśmy poważnymi trzecioklasistami i niepotrzebne są nam konkrety do wykonania takich działań. Jednak po kolejnym działaniu, czyli 30:4, zapadła dłuższa chwila ciszy. "Może 7" - padło z jednej strony, "albo 8" - z drugiej. Pani spokojnie przypomniała, że po obu stronach znaku równości musi być tyle samo, a przecież 7x4 to 28, a 8x4 to 32, więc żaden z tych wyników nie jest prawidłowy. No to wpadliśmy na pomysł, że to 7 i pół. Pani się uśmiechnęła, że jesteśmy mądre dzieciaki i że to prawda, ale co by było, gdyby to nie było "i pół", jak na przykład przy działaniu 8:3. I zachęciła, żebyśmy jednak skorzystali z klocków.

Ponieważ my słuchamy naszej Pani, skorzystaliśmy z tej sugestii. I zobaczyliśmy, że powstało nam siedem grup po cztery klocki i dwa klocki zostały. Ktoś krzyknął: "te dwa klocki to tak jak reszta z pieniążków przy zakupach w sklepie" - i okazało się, że miał rację. Bo 30:4=7r.2. Kolejne działania policzyliśmy bez klocków, bo już dobrze wiemy, że 30:5=6, a 30:6=5. Ale przy działaniach 30:7 i 30:8 ponownie skorzystaliśmy z klocków...



 ...i przy 30:9 też, ale tak szybko je ułożyliśmy, że Pani nie zdążyła zrobić zdjęć 😎 A do działania 30:10 klocki nie były nam potrzebne.

Potem dzieliliśmy przez kolejne liczby 20 i 15, pomagając sobie klockami - poszło nam szybko, liczyliśmy sprawnie i podawaliśmy poprawne wyniki.

Zgodnie stwierdziliśmy, że dzięki KORBO temat dzielenia z resztą zrozumieliśmy bez problemu, a bez nich byłoby nam trudno go pojąć. I tak klocki KORBO ponownie okazały się nieocenioną oraz przyjemną pomocą w nauce.

2 komentarze:

  1. I kolejny raz świetnie pokazane, jak można się uczyć przez zabawę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne są te klocki! Znajdują zastosowanie w tak wielu zadaniach i Pani pomysłach! 🥳

    OdpowiedzUsuń